Jön a nyár, az utazások, érdemes tudni: autópálya matrica árak 2019-ben

Az autózás hatalmas öröm mind a vezetőnek, mind az utasoknak. Az autópályán kiürítheted a fejedet, csak élvezed az utat, a tájat. Ha jó autód van, garantáltan élvezni fogod a hosszú utakat, még a nyári melegben is. Már, ha van légkondi benne. De nem hiszem, hogy 20 éven belül gyártottak olyan autót, amiben még nincsen légkondi. Elég merész ötlet lenne.

Az újabb autókban már figyelni sem kell olyan mértékben, van benne tempomat, sávtartás, a modernebb darabok a követési távolságot is megtartják, nekünk már csak a kormányzás és az út élvezése marad. Persze ettől függetlenül is egy nagyon bonyolult dolog a vezetés. Hiába a sok extra, a rengeteg biztonsági berendezés, mégis csak mi irányítjuk az autót, mi mondjuk meg neki mit csináljon, és mi, a sofőrök vagyunk azok, akik megelőzik vagy éppen okozzák a baleseteket.

A nyári melegben különösen figyelni kell, ilyenkor megsokszorozódnak a balesetek, mivel sokkal nehezebb koncentrálni. A megnövekedett baleset szám miatt pedig a dugó is megnövekedik és a menetidő is sokkal hosszabb lesz, ennek következtében mindenki sokkal ingerültebb, és ismételten csak több balesetet okoznak. Ez egy körforgás, aminek nem nagyon lehet véget vetni. Vannak ugyan óvintézkedések, például, hogy mindig legyen nálunk víz, ha fáradunk, akkor inkább álljunk félre, és mindig menjen a légkondi, melegben sokkal nehezebb koncentrálni.

Utazás belföldön

Rengeteg pro és kontra érvet fel lehet hozni az autós utazás mellett, de én kifejezetten szeretek autóval nyaralni menni. Ha belföldön megyek valahova, akkor mindenképpen az autót választom, mivel sokkal kényelmesebb, mint bármilyen másik utazási forma. A távolsági buszokat nem bírom. Azokon legtöbbször nincsen légkondi, zsúfoltak, kicsik a lábterek, összefoglalva mondhatjuk, hogy elképesztően kényelmetlenek, minden szempontból, illetve lassabbak is, mintha autóval menne az ember. Az ára viszont talán olcsóbbra jön ki, mint a benzin, de sok áldozatot kell hoznunk ezért a kevés spórolásért kényelmi szempontból. Főleg, ha csak átszállással lehet eljutni az úticélunkhoz.

A másik, nagyon népszerű alternatíva a vonat. Gyorsabb és általában kényelmesebb is, mint egy busz, de ehhez mérten az ára is jóval borsosabb. Mégis, ha hosszabb utakra megyünk, nem a legkellemesebb órákig egy 6-8 személyes kabinba zárva idegenekkel zötykölődni, ráadásul olyan árban, ami már vetekszik az autókázáséval. Vannak helyek, ahova megéri vonatozni, de van, ahova csak nagyobb macera, mint autóba ülni. Arról nem is beszélve, hogy vidéken nem olyan kiépített a közösségi közlekedés, sokan bele sem gondolnak, milyen nehéz dolguk lesz az állomásról eljutni bárhova a falun vagy városon belül. Hiába jól kiépített és hosszú a magyar vasúthálózat, a mindössze 8057 km hosszú vasúthálózat nagyon sok kis falut és várost nem érint, így az utazás elég körülményes lehet. Ráadásul a vasúthálózat sok helyen korszerűtlen, rengeteg a felújítás, így gyakran meg kell birkózni a pótlóbuszokkal, amik valljuk be, sosem voltak kényelmesek. Rövidebb utak esetén a vasút remek választás lehet, de ha hosszabb távot készülök megtenni, én azért mindenképpen az autót választanám.

Azt már meg sem említem, mennyire nehéz a csomagokkal, hiszen a csomagelhelyezés sok helyen még mindig elég kezdetleges módszerekkel van megoldva és a poggyászaink mérete is erősen limitált. Ezzel szemben a kocsi csomagtartójába persze minden befér, amit vinni szeretnénk.

Utazás külföldre

Ha nem lennének lekorlátozva a poggyászméretek, és nem kerülne elképesztően sokba azoknak az átlépése, mindenképpen azt mondanám, hogy repüljünk, ahova csak lehet. Az utóbbi években egyre népszerűsödő fapados járatok számtalan olcsó jegyet kínálnak Európán belüli úticéljaikra. A légi közlekedés kezd olcsó lenni, már, ha az alapárról beszélünk, de sajnos rengeteg olyan szolgáltatás és plusz költség rakódik a jegyárakra, hogy a végén az olcsó jegyünk két-háromszoros árát hagyjuk a légitársaságnál.

Pedig a repülők egy 2-3 órás úton még kényelmesek is, az utazás élvezhető, ha csak nem fogunk ki egy síró kisbabát útitársnak.

Én annak a híve vagyok, hogy hiába drágább esetenként az autós utazás, azokba az országokba, ahova maximum 24 óra vezetéssel eljutok, én inkább autóval szeretek menni. Sokkal többet látok így a világból, és ha úgy gondolom, egy utazás során több várost is meg tudok nézni, esetleg eltöltök egy-egy plusz éjszakát valahol. A csomagjaimra sem kell annyira figyelnem, nem kell azzal foglalkoznom, melyik bőröndbe mit teszek, hogy mennyi folyadékot viszek fel a gépre, vagy hogy hány kg-os a bőröndöm.

Egy 24 órásnál hosszabb utat nem hiszem, hogy bevállalnék autóval, de a környező országokba ezt az utazási formát választom a legszívesebben.

Díjak

Ha külföldi, ha belföldi utazásról is van szó, érdemes előzetesen tájékozódni az esetleges útdíjakról. Ahogyan nálunk, úgy más országokban is vannak olyan szakaszai az autópályáknak, amelyek díjkötelesek. Ez országonként eltérő. Vannak, ahol az autópályára való felhajtáskor egy kapun kell fizetni és vannak, akik a miénkkel azonos rendszert alkalmazva autópálya matricákat használnak az útdíjak begyűjtésére.

Az autópálya matrica feljogosít arra, hogy a fizetett útszakaszt használjuk a matricán feltüntetett időben és szakaszon. Mindenképpen tájékozódjunk, ha külföldre megyünk, mert a büntetések elég borsosak lehetnek, amennyiben jogtalanul használunk egy-egy útszakaszt.

Ahogyan említettem, minden országnak megvan a maga rendszere az útdíjakra, a saját díjszabása, és a matricák használatának időtartama is változhat.

Sajnos a külföldi országok díjszabásáról és rendszereiről nem tudok valami sokat, de a magyarral szerencsére teljesen tisztában vagyok, hiszen rengeteget vezetek, és sokszor kell autópályamatricát vennem.

Autópálya matrica árak 2019-ben
Autópálya matrica árak 2019-ben

Autópálya matrica

Típusok

A Magyarországon kapható autópályamatricáknak alapvetően két nagy csoportját különböztethetjük meg, vannak a megyei és a hagyományos matricák. A megyei matricákat akkor érdemes venni, ha az utazásunkat megtervezve látjuk, hogy csak 1-2 megyét fogunk érinteni. Ilyenkor felesleges az egész országra kiterjedő matricát venni. Ha egy adott megyében lakunk, akkor is érdemes arra a megyére megvenni a matricát. Például, ha Budapesten lakunk és szoktunk autópályákat használni, akkor a Pest megyei matrica a tökéletes választás a számunkra. A külvárosból a belvárosba menve például már találkozhatunk fizetős szakaszokkal.

A hagyományos matricák ezzel szemben nem egy adott megyére, hanem egész Magyarország területére vonatkoznak. Ezekkel a matricákkal az ország összes útdíj köteles úthálózatát használhatjuk a kifizetett időtartamban.

Ha van például egy éves Pest megyei matricánk, és a szomszédos megyébe szeretnénk átmenni, akkor nem érdemes hagyományos autópálya matricát vennünk, elég csak egy másik megyeit, ha valóban nem érintjük más megyék fizetős úthálózatait.

A matricákat lehet még aszerint is csoportosítani, hogy milyen időtartamra érvényesek. A legrövidebb, amit vásárolni tudunk, az a 10 napos, ezt követi a havi matrica, féléves, majd az éves. A nevükből magától értetődik, hogy melyik meddig érvényes, ám az éves matrica nem az új év kezdetével, hanem csak Január 31.-én jár le.

Fontos megemlítenünk, hogy a megyei matricákra nem vonatkozik a időkorlát, ugyanis a megyei matricák minden esetben január 31-ig érvényesek, mivel ezek nem idő, hanem terület alapon működnek.

A matricákat mindig a fizetős szakaszra való felhajtás előtt kell megvenni, ez történhet a benzinkutakon, smsben és akár applikáción keresztül is, azaz bárhol is legyünk, mindenképpen meg tudjuk venni a matricánkat. Ha matrica nélkül hajtunk fel az autópályára, akkor viszont pótdíjat kell fizetnünk később. Ennek a mértéke gépjármű kategóriánként változhat, illetve a 60 napos fizetési határidő túllépésekor ismét nő.

Árak

De nézzük, hogyan is alakultak az autópálya matrica árak 2019-ben! Ahhoz, hogy meg tudjuk állapítani, mennyibe fog kerülni az utazásunk, tudnunk kell, hogy milyen kategóriába esik a gépjárművünk. Ehhez meg kell néznünk, hogy mi van írva a forgalmi engedélyünkre, majd ezt át kell konvertálnunk a díjszabásnál használt betűkre.

Például a személygépkocsi a forgalmiban „M” betűvel van jelölve, de a díjszabásnál a D1 mező vonatkozik rá.

Így tehát a forgalmi alapján besorolhatók D1, D1M, D2, B2 és U kategóriába a járművek, ezekre a matrica pedig más-más áron elérhető.

A heti matrica 1470 Ft-tól 15500 Ft-g terjedhet, a havi matrica 4780 Ft és 21975 Ft között kapható, a féléves matrica csak 7 személy alatti szállításra alkalmas személygépkocsi esetén vásárolható meg, ennek ára 28680 Ft, az éves matricához a legolcsóbb kategóriába eső vásárlók 42980 Ft-ért juthatnak hozzá, míg a tehergépkocsik tulajdonosai 199975 Ft-ért vásárolhatják meg az autópálya matricát.

A területi alapú, azaz megyei matricák 5000 Ft és 20000 Ft közé esnek.

Fizetős utak

A fizetős utakról és a díjszabásokról az autopalyamatrica.hu oldalon lehet bővebb információkat találni. Ezen az oldalon van egy virtuális útitervező is, aminek a segítségével megnézhetjük, hogy pontosan milyen matricákra lesz szükségünk az utazásunkhoz.

Itt egyből meg is vásárolhatjuk a matricánkat, megnézhetjük a díjköteles útszakaszokat, sőt, azt is megnézhetjük az érvényesség lekérdező segítségével, hogy van-e még érvényes matricánk, vagy már eljött az új megvásárlásának ideje.

A GYIK menüpontban pedig a legtöbb felmerülő kérdésünkre választ is kaphatunk. A fizetés, a matrica megvétele könnyen és egyszerűen véghezvihető az oldalon, ugyanazokat az adatokat kell megadni, mintha benzinkúton vennénk, csak ezt kényelmesen, otthonról is elintézhetjük, vagy ha feledékenyek vagyunk, akkor közvetlenül az utazás előtt, vagy a felhajtás pillanatában.

Tehát így néznek ki az autópálya matricák hazánkban, most már igazán felkészülten mehetünk nyaralni belföldön, a nyaralás költségeibe pedig bátran beleszámolhatjuk az autópálya használat költségeit is.

Az oldalon amit linkeltem, pedig meg lehet nézni az Európán belül érvényes útdíjak mértékét és minden információ megtalálható az útdíjfizetés mértékéről, szóval ha valaki nyaralni indul, mindenképpen ajánlom, hogy előbb kellőképpen tájékozódjon az ügyben, akkor megúszhat egy elég vaskos csekket a pótdíjfizetésről, és nem fogják meglepetések sem érni.

Szerencsére nálunk viszonylag kevés fizetős útvonal van, az autópályákon kívül nincsen olyan útvonal, ami díjköteles lenne. Természetesen így nem olyan nehéz kikerülni a díjköteles szakaszokat, de sokkal egyszerűbb és gyorsabb az autópályák bevonásával utazni, mint kerülgetni azokat. Végtére is nem olyan drágák a díjak sem személyautó esetén.